Powered by Blogger.
RSS

Wednesday, December 25, 2013

pastel keong aka karipap pusing *kesekian kali

Posted by mimie at 8:12 PM


assalamualaikum wwb...
selamat berujung minggu buat sahabat2 jasmin kitchen.... :)
oraitttt.....
mari cerita tentang pastel lapis...akan pastel keong.
kalau di malaysia ini di panggil karipap pusing. dan orang johor manggil pastel sebagai epok epok.
apapun namanya... yang namanya gorengan di rumah selalu laris manis.


saia lumayan sering bikin pastel lapis ini...cuma kadang males mau motrek. 
lha wong mau di potrek, pastelnya tinggal serbuk2nya aja di piring.... ehheh
aku postingin di SINI




biasanya selalu menggunakan resep yang menggunakan mentega putih .
hasil lapisannya cukup cantik...walaupun belum secantk hasil bikinan para suhu.
kali ini aku menggunakan 50: 50 antara margarin dan mentega putih.

untuk adonan terigunya juga menggunakan minyak panas.
dari yang aku baca, cara ini akan menghasilkan pastel yang lebih gurih dan lebih tahan lama gurihnya.
dan memang benar lho..nggak rugi nyobain.
resep aku dapat dari kak yatie....
kak yatie ni ratunya kue talam kalau aku bilang.
mau resep kue talam jenis apa saja.... coba ke blog beliau...
komplittttt....
izin share resepi ye kak yatie... semoga berkah.... :)





PASTEL LAPIS AKA KARIPAP PUSING

rujukan resep : NORHAYATIE RAMLAN sinar kehidupanku



BAHAN ADONAN A
  • 1 cawan tepung terigu
  • 1 SDM tepung jagung
  • 2 SDM mentega putih
  • 2SDM margarin


CARA MEMBUAT :


Satukan semua bahan adonan A. uleni hingga bisa di kepal atau dibulatkan. Bagikan kepada 4 bagian dan bentuk menjadi bulat dan ketepikan.  

BAHAN ADONAN B

  • 2 cawan tepungterigu
  • 1/4 cawan minyak
  • 1 sudu kecil garam
  • 1/2 cawan air ( tambah air sedikit lagi jika adonan keras.)

  1. Untuk adonan B panaskan minyak, dan tuang dalam kedalam mangkok yang berisi tepung, buat satu luang ditengah tepung untuk menuangkan minyak panas 
  2. uleni dengan sudip kayu ( AWAS MINYAK PANAS!!) sehingga menjadi serbuk roti. 
  3. tuang air  sedikit demi sedikit kedalam tepung sambil menguli. Uli hingga sebati dan agak tak melekat di tangan. 
  4. Doh di bahagi 4 dan dibulatkan. 

CARA MEMBUAT NYA 


  1. ambil 1 adonan B . tipiskan. letakkan 1 adonan A di tengahnya. Bungkus menjadi bulat dan ketepikan. Ulangi untuk adonan seterusnya. 
  2.  
  3. adonan yang telah disatukan tadi di giling tidak tebal dan tidak nipis. Kemudian gulung dan tipiskan lagi sekali ke atasnya. ulangi proses ini sekali lagi . lakukan hingga adonan habis, setelah proses ini istirahatkan adonan  lebih kurang 15 minit. bungkus plastik agar tidak kering.
  4.  
  5. Ambil adonan dan potong kepada 6 bagian. tipiskan tapi jangan terlalu tipis, agar tidak mudah pecah.. Masukan inti, lipat dan pilin tepinya
  6.  
  7. goreng pastel dengan api sedang. hingga matang dan berwarna keemasan.
    jangan gunakan api kecil, karena akan menyerap banyak minyak.

6 comments on "pastel keong aka karipap pusing *kesekian kali"

Gee® on December 26, 2013 at 7:28 AM said...

Wow! enaknya karipap pusing....

mimie on December 26, 2013 at 1:31 PM said...

to gee : memang sedap ... tak rugi coba resep dr kak yatie... ^_^

Rina Audie on December 26, 2013 at 2:42 PM said...

aku masih malas giling-giling ginian. Minta aja deh...

mimie on December 26, 2013 at 7:50 PM said...

to mbak RINA AUDIE : ahahah...sini mbak..merapat ... ^_^

Ummu Fatima on December 30, 2013 at 10:55 AM said...

pastel keong ga ada bosennya...saya jg abis mbikin lagi Mbak ^^

mimie on December 30, 2013 at 3:00 PM said...

to : Ummu Fatima : bener umm.... nggak ngebosenin....
tinggal mb rina nih yg belum nyoba

Post a Comment